• KUNST IN HUIS

Janneke Gramberg

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Janneke Gramberg is een dag per week beeldhouwer en vier dagen per week strategisch adviseur en zij zorgt er voor dat gemeentes goed samenwerken op het gebied van economie, arbeidsmarkt en onderwijs. Eigenlijk is zij scheikundig ingenieur. Heel technisch begonnen maar bij nader inzien vindt Janneke de interactie tussen mensen toch interessanter. Welke kant gaat ze uit?

Wat maak je?

Janneke: “Ik maak stenen beelden van harde steensoorten zoals albast of springstone. Dat doe ik helemaal met de hand. Er ligt een klomp steen en ik beitel daar een vorm in en daarna volgt het schuren en polijsten. Het is arbeidsintensief werk.”

Hoe ben je beeldhouwer geworden?

“Ongeveer twee jaar geleden hield ik een ‘mij-vakantie’. Ik huurde een week in Baak bij Zutphen een huisje. Toen bleek dat in Baak die week een Kunstvierdaagse georganiseerd werd en kreeg ik de mogelijkheid om die week workshops gaan volgen. Ik wist meteen zeker dat ik drie dagen wilde gaan beeldhouwen. Ik heb altijd geschilderd en steeds geprobeerd diepte in een schilderij te brengen. Toen ik mijn eerste beeld klaar had, dacht ik: ‘Wat ben ik toch onnozel bezig geweest. Beeldhouwen ís al drie-dimensionaal.’ Ik voelde ook meteen dat ik dit kon.”

Kun je werk en beeldhouwen goed combineren?

“Ik had het geluk dat in mijn werk een soort bezuinigingsactie bezig was. Iedereen moest vakantiegeld inleveren en kreeg daar vakantiedagen voor terug. Dus ik kreeg tijd om te beeldhouwen. Iedere vrijdag ging ik terug naar Baak om te leren beeldhouwen. Ik besteed een dag in de week aan beeldhouwen en de rest van de week werk ik. Darbij heb ik een dochter Luca, van veertien jaar en ik woon samen met mijn vriend. Op dit moment is het wat moeilijk om werk en beeldhouwen te combineren, omdat mijn opdrachten ver van huis zijn.”

Maak je van tevoren een ontwerp?

“Nee, Ik kijk naar de steen en ik zie de vorm in die al in de steen zit. Ik teken deze vorm op de steen met krijt en ik begin! Al doende krijgt het beeld zijn vorm. Voor mij is het nooit zomaar een beeld maar geeft het een betekenis, een mijlpaal weer. Dat zag ik ook bij andere beeldhouwers, dat hun beelden een soort verwerken was. Soms waren het droevige beelden met een voorover gebogen vorm. Ik de loop van de tijd zag je hun werk vrolijker worden. Dat vind ik heel erg mooi. Het gevoel van de beeldhouwer wordt tastbaar en zichtbaar in steen.”

Hou je je beelden allemaal zelf?

“Nee, ik verkoop wel beelden maar dat dan ben ik ze kwijt en dat vind ik jammer. Het idee is dat we van onze tuin in Asselt een beeldentuin maken. Maar dan moet ik wel beelden hebben. Op dit moment staan er nog veel te weinig. Een galerie wilde mijn beelden verkopen maar ik wil eerst een aantal beelden maken voor mijn beeldentuin. Na een tijd wil ik wel verkopen, dan is het ‘klaar’.”

Welke plannen heb je?

“Wat is nu doe, het organiseren, coachen en adviseren van mensen en organisaties, vind ik erg leuk. Ik wil graag mensen en bedrijven, die ‘vast’ zitten, inspireren en op weg helpen om hun eigen ideeën uit te voeren en om hierbij de verbinding en de samenwerking met anderen te zoeken. Het creatieve is voor mij daarbij de eerste stap. Want wat je spontaan maakt, laat je zien wat je bezighoudt en wat je eigenlijk ècht wil. En daar krijg je energie van. Daarnaast heb ik de afgelopen tijd opleidingen gevolgd om mensen en organisaties te coachen, om de problemen boven water te krijgen en op te lossen, zodat ze hun ideeën ook daadwerkelijk samen kunnen realiseren. Daar wil ik nog één opleiding voor volgen. Daarbij ben ik bezig om het creatieve en het coachen explicieter in mijn werk te integreren, en dat dan het liefste ook wat dichter bij huis.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906