Beste Fiena,
Natuurlijk weet ik dat jongeren in de tienerleeftijd soms merkkleding heel belangrijk vinden. Ze zijn onzeker en willen dat ze in ieder geval voldoen aan bepaalde kledingeisen. Het geeft hun broodnodige zekerheid in een onzekere, vreemde wereld. Ze ontlenen hun positie in hun vriendenkring aan bepaalde schoenen, sokken en t-shirts.
Ik prijs me gelukkig dat mijn kinderen daar nooit last van hebben gehad. Integendeel, ze wilden geen levend reclamebord zijn. Ze kochten vooral tweede hans kleding en hadden genoeg creativiteit om deze om te vormen tot coole kleding. Ik stond daar niet bij stil. Ik vond het heel gewoon. Zelf was ik ook geen trendvolger. Voor mij is kleding een noodzakelijk kwaad. Het moet lekker zitten, dat is een voorwaarde. Ook de vrienden en vriendinnen van mijn kinderen hadden geen dure merkkleding. Dat scheelde natuurlijk. Maar ze hadden ook al een sterk gevoel van onafhankelijkheid. Er was geen mens die hun iets in de weg legde. Ze hadden geen gordijn nodig om zich achter te verschuilen.
Ik was er altijd van overtuigd dat de kinderen die merkkleding wel belangrijk vonden, daar over heen zouden groeien. Dat ze op een bepaald moment zich niet meer de wet lieten voorschrijven door de grote merken. Dat ze gewoon volwassen zouden worden.
Nu heb ik meegemaakt dat het helemaal niet op die manier gaat.
Er zijn volwassen mensen die zelf ook al weer ouders zijn die merkkleding en merkspullen uitermate belangrijk vinden. Niet alleen lopen ze zelf in veel te dure jasjes en rokjes maar ook de tasjes en schoenen moeten niet alleen van een bepaald merk zijn. Nee, ze moeten ook van dit jaar zijn. Dat is te zien aan minimale verschillen met de uitgave van vorig jaar. Kinderen van nog geen jaar hebben babyspullen om en aan van dure merken en ook de kinderwagen moet echt de nieuwste uitgave zijn. Anders loop je voor gek. Franse merken zijn erg gewild. Klinkt ook goed natuurlijk. Dit kruippakje hebben we Parijs op de kop getikt! Nee, huppeldepubje draagt alleen kleding van een bepaald merk. De ander kan dan wel de prijs invullen. Spijkerbroekjes van twintig centimeter hoog zijn net zo duur als de spijkerbroek van mama. Of de baby zich lekker voelt in zo’n stijf geval, is niet aan de orde. Als het maar leuk staat en het merk goed te zien is. Fiena, is dat niet gewoon zielig?
Beste P,
Als deze baby’s tieners zijn, willen ze hoogstwaarschijnlijk kleding van de markt en een kaal geschoren hoofd met tattoo’s. Lekker poe!