Marcel (44) en Paula (43) Wijnhoven gingen bij het ontslag van Marcel niet bij de pakken neerzitten. Ze maakten een oude droom waar en zijn een eigen zaak begonnen.
Hoe is het allemaal begonnen?
Marcel: “Paula wilde al jaren een eigen winkeltje in spirituele artikelen. Vorig jaar kreeg ik van mijn werkgever te horen dat mijn functie opgeheven werd. Twintig mensen werden ontslagen en ik was er een van. Ik werkte daar 19 jaar en kreeg dus een mooi bedrag mee. Het bleef natuurlijk niet leuk om geen werk meer te hebben. Maar van de andere kant ben ik geen mens die in een hoekje gaat zitten piekeren en we besloten al snel om iets voor zichzelf op te zetten.”
Paula: ”Ik was er erger aan toe dan Marcel. Ik ben er ziek van geweest. Ook het afscheid van het werk met een diner, vond ik heel moeilijk.”
Hoe ging het verder?
Paula: “Ik had een eigen massage-praktijk en ik deed vrijwilligerswerk. Dat moest ik allemaal opgeven. Ik heb een keuze moeten maken en dat was niet gemakkelijk voor mij. Van de andere kant was een eigen winkel ook heel aantrekkelijk.”
Marcel: “Het moest iets zijn met spirituele artikelen maar die basis was te smal. Het moest breder. Dus het werd een algemene cadeau winkel. Voordeel was dat we uit eigen financiële middelen een winkel konden inrichten. We hebben een accountant ingeschakeld, we hebben ons laten informeren bij de Kamer van Koophandel en we hebben gesprekken gehad met de bank in verband met een bedrijfsrekening. We hebben marktonderzoek gedaan.”
Wat was daar de conclusie van?
Marcel: “Dat voor een gezonde mix van artikelen zeer zeker draagkracht bestond in Roermond.”
Hoe ging het zoeken naar een geschikte locatie?
Paula: “De voormalige bruidswinkel in de H. Geeststraat stond leeg. Als we daar langs kwamen zeiden we tegen elkaar: ‘Zullen we het hier proberen’? We zijn wel 20 keer langs gelopen en toen zijn we eens binnen gaan kijken. Daarna hebben we gewoon de knoop doorgehakt.”
Hoe vinden jullie goede inkoopadressen?
Marcel: “We hebben gezocht op internet naar geschikte bedrijven. Daar zijn we vervolgens persoonlijk kennis gaan maken.”
Paula: “De artikelen moeten ons aanspreken. Ze moeten een verhaal hebben zoals boedha’s, gezondheidsstenen, engelen, alles wat vrouwen leuk vinden, wat ouderen leuk vinden, kunst, serviesgoed, glaswerk, echt voor iedereen wat wils.”