Roderick (32) heeft een grote passie, het verzamelen en verhandelen van oude affiches. Vooral affiches uit de 20, 30 en 50tiger jaren van de vorige eeuw.
Roderick heeft contacten in heel Nederland, het is een kleine markt en men kent elkaar!
Vertel eens, waar komt jouw passie vandaan?
Mijn overgrootvader had een drukkerij in Amsterdam, Drukkerij Van Roessel. Mijn overgrootvader heette Simon Eweg. Achteraf blijkt dat in deze drukkerij heel wat affiches zijn gemaakt die ik nu tegenkom. Als ik ze kan kopen schaf ik ze aan. Soms van bekende grafische ontwerpers uit die tijd. Dan spreek ik over de twintiger, dertiger jaren van de vorige eeuw.
Waarom houd je je hier mee bezig?
Toen ik rond de 25 jaar was, vond ik van mezelf dat ik iets moest doen wat ik heel erg leuk vind.. Als ik iets heel erg leuk vind, dan gá ik er ook voor! Dat bleek eigenlijk voor mijn neus te liggen. Dat was oud drukwerk.
Waar bestond dat drukwerk uit?
Uit 19e eeuwse litho’s van bijvoorbeeld eenden en fruit. Langzaamaan ben ik meer naar het ontwerp toegegroeid. Ik had toen een redelijk goede baan en ik zorgde dat ik lage vaste lasten had. Het geld dat ik overhad , daar kocht ik prenten voor.
Verzamelde jij alleen of verkocht je ook?
Nee, dat was in het begin pure passie. Ik verzamelde alleen maar. Nu verkoop ik ook affiches. Maar de echt hele speciale houd ik zelf.
Hoe kreeg je interesse in affiches?
Ik vond in de garage van mijn tante een map met grafische ontwerpen van mijn grootvader. Hij werkte ook in de drukkerij van mijn overgrootvader. Toen ben ik in contact gekomen met de conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij liet me de verzameling zien van het Stedelijk. Ik mocht een echte Toulouse Lautrec in mijn handen houden! Toen is mijn liefde voor mooie affiches eigenlijk begonnen.
Welke bekende ontwerpers heb je zelf?
Ik heb een Carl Moos, een affiche van Swiss Air uit 1925. Er staat een van de eerste passagiersvliegtuigen op. Wat heel erg tot de verbeelding spreekt zijn natuurlijk de scheepvaartaffiches en vrouwen op affiches. De absolute wereldtopper uit die tijd is A.M Cassandre, bijvoorbeeld het affiche van de Statendam van de Holland-Amerikalijn uit 1929. Ik heb verschillende affiches van Verkade uit de jaren 50, gemaakt door Reyn Dirksen.
De hamvraag: zijn ze te betalen?
Zeer zeker, je hebt een hele mooie oude affiche vanaf 250 euro. Dat komt omdat oude affiches ophangen in je huis nog niet is doorgedrongen tot het grote publiek! Terwijl je iets fantastisch aan de muur hebt. Iedereen die binnenkomt herkent zo’n affiche. In Amerika is het wel al erg in om een of meerdere oude affiches aan de muur te hebben.
Zijn er veel oude affiches bewaard gebleven?
Er zijn veel affiches bewaard gebleven, maar toch is er moeilijk aan te komen. Er zijn maar enkele echte verzamelaars in Nederland. Deze zijn dertig, veertig jaar geleden begonnen met verzamelen en zij hebben het neusje van de zalm. En dat houden ze vast. Diverse musea hebben natuurlijk ook een mooie verzameling in huis.