Joost Marx (28) is in zijn werkzame leven docent fijn mechanische techniek en in zijn vrije tijd is hij al vijf jaar secretaris van de (Volkswagen) Keverclub. Zijn vriendin Martie en hun dochter Jikke van vier zijn ook fan. Martie heeft een eigen kever en Jikke is al mee geweest op rijtoer.
Waarom een Keverclub?
Joost: “De Keverclub is opgericht om het instandhouden en uitwisselen van kennis van de Kever en aanverwante luchtgekoelde automobielen. De Kever is bedacht en ontworpen door Porsche. De meeste auto’s hebben tegenwoordig een watergekoelde motor. In de allereerste Porsches zit dezelfde motor in als in de Kever. Het grote voordeel van een luchtgekoelde motor is dat je de motor in 10 minuten uitgebouwd hebt. In tegenstelling tot de moderne auto’s waar je eerst een heleboel kabels enz. moet losmaken. Het was altijd de bedoeling dat de Kever eenvoudig en goedkoop te bouwen was. Ik 2002 of 2003 is de laatste Kever nieuw gebouwd. Tot 1978 zijn ze in Duitsland gemaakt daarna in Mexico en Brazilië.“
Waar komt jouw liefde voor de Kever vandaan?
“Ik had het al toen ik 15 of 16 jaar was. Ik ben wel meer van de busjes! Een boer in de buurt had toen een busje. Ik was verloren! Ik mocht het voor niets hebben maar het mocht niet van mijn moeder. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen ik wat geld gespaard had, heb ik mijn eerste Volkswagenbus gekocht uit 1978. Jaren later vond mijn vriendin het Kevergebeuren ook leuk, zij heeft een kever gekocht (zie foto). “
Waarom ben je lid van de club geworden.
“Wij waren op vakantie in Frankrijk met de bus en we kregen pech onderweg. De moderne garages wisten weinig van de luchtgekoelde motor. Zo ben ik bij de Keverclub terecht gekomen. Daar weten ze er alles van! Op dit moment hebben we ongeveer 80 leden.”
Is er veel verschil onderling tussen de bouwjaren?
“Voor een leek zijn de bouwjaren bijna niet te onderscheiden. Je hebt bijvoorbeeld de ‘Brilkever’. Het achterruitje is in tweeën verdeeld door een spijltje. Vandaar de naam Brilkever. Dat is een ontwerp van eind jaren veertig, begin jaren vijftig. In 1958 kwam de grote achterruit. Zo zijn er in de loop van de jaren steeds aanpassingen geweest.”
Wat doen de leden van KCR?
“Iedere donderdagavond is clubavond. Dat is bij een Classic Car Garage in Herkenbosch en daar kunnen we naar hartelust sleutelen. We zijn er altijd wel met ongeveer 25 leden. We hebben daar de hele garage tot onze beschikking. Er zijn technische adviseurs aanwezig dus daar kunnen leden met hun vragen terecht. Ik ben geen automonteur maar ik heb de Kever van Martie bijna helemaal zelf gerestaureerd. Ik heb er natuurlijk wel aard in en niet bang om er aan te beginnen.”
Ontplooien jullie nog meer activiteiten?
“Bijvoorbeeld onze Voorjaarsrit! Vanaf april iedere laatste zondag van de maand komen we met een aantal leden bij elkaar en maken we een tochtje. Niet heel erg georganiseerd, meer vrijheid, blijheid. In karavaan met een auto of vijftien gaan we ergens naar toe waar iets te doen is. Pikken een terrasje. Altijd gezellig. Een keer per jaar doen we een Charity-tour. Dan maken we een tocht met 40 tot 50 mensen met een beperking. Gewéldig. Op 13 april hebben we een open dag en kan iedereen komen kijken in de garage, Veldweg 42 in Herkenbosch. Onze website is: www.KCRoermond.nl