• IEDER ZIJN VAK

Oriëntaalse dans

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Petra Mansour (46) heeft haar eigen dansschool in Herten. Zij verdiept zich al 16 jaar in de Oriëntaalse dans. De oorsprong en geschiedenis van de verschillende dansen zijn voor haar belangrijk. Ook wat de buikdans persé niet is namelijk uitdagend en sensueel! Haar leerlingen variëren in leeftijd van 7 tot 70 jaar!

Hoe kom je er bij om je in Oriëntaalse dansen te verdiepen?

“Als kind vond ik dat al geweldig! Ik keek toen naar films over Alladin. Dat spektakel, de sfeer, de kleding van de danseressen, de muziek, de kleuren, het deed me wat. Toevallig ben uiteindelijk getrouwd met een Tunesiër. Ik was ooit op een verjaardag en toen vertelde iemand dat ze op buikdansles wilde. Ik vroeg meteen het adres van de docente. Mijn man vond het helemaal niets. In zijn land worden deze dansen als niet netjes gezien. Ik ging toch op les en ik merkte dat ik het een hele fijne manier van bewegen vond. Je leert ieder lichaamsdeel apart gebruiken. Je bent heel intensief bezig, het dansen maakt mijn hoofd leeg. ”

Hoe beviel de les?

“Ik wilde er alles over leren en ik ging me verdiepen in deze manier van dansen. Toen was internet nog niet zo algemeen en ik zocht overal informatie over de verschillende stijlen. Ik ben op diverse dansscholen lessen en workshops gaan volgen. Ieder moment dat ik even vrij was, danste ik. Onze dochters, Senéh en Najet waren toen nog klein.”

Ging je belangstelling verder dan de dans?

“Ik raakte steeds meer gepassioneerd en leerde steeds meer zien hoe rijk de Oriëntaalse dans is. Ik spreek liever niet over buikdans maar over Raks sharki, de oosterse benaming. Verschillende culturen hebben allemaal hun invloed gehad op de muziek en op het ritme. Alle culturen hebben hun eigen specifieke bewegingen. Daardoor vervelen de dansen nooit. Buikdans komt bijvoorbeeld voor in Saoedi Arabië, de Golfstaten, Tunesië, Marokko, Libanon, Egypte en Turkije. De zigeuners in de diverse landen hebben er voor gezorgd dat de dansen in de hele wereld bekend werden.”

Hoe ging het verder?

“Ik ben opleidingen gaan volgen en zelf les gaan geven. Als ik een goede docente trof tijdens een opleiding was ik dankbaar dat ik ook weer meer te weten kwam over de achtergronden. Ik heb onlangs een opleiding afgerond en volgend jaar ga ik weer verder leren. Je raakt nooit uitgeleerd. Negen jaar geleden ben ik mijn eigen dansschool begonnen. Tegenwoordig heb ik mijn eigen studio aan huis ingericht in oosterse sferen. Door de twee grote spiegelwanden ontkom je niet aan je eigen beeld. Heel confronterend voor leerlingen in het begin. Als ze eenmaal bezig zijn, zien ze dat niet meer omdat ze heel geconcentreerd bezig zijn.”

Kan iedereen buikdansen?

“Leeftijd is niet belangrijk en kledingmaat ook niet. Het maakt totaal niet uit of je maatje XS of XL hebt. Ik geef ook les aan kinderen vanaf zeven jaar, maar dan wel aangepast aan de leeftijd. Bij een kind horen kinderlijke bewegingen. Bij een tiener horen weer andere bewegingen en bij volwassen vrouwen weer andere. Ik ben altijd heel kritisch, ik huiver van het woord ‘sensueel’ of ‘soft erotisch’. Er heerst een vooroordeel over buikdansen. Dat de danseres alle mannen in vervoering en verleiding brengt. Het tegendeel is waar. Het is een dans die met respect gebracht moet worden. Dan krijg je ook respect terug. Een schaars geklede dame die wulpse bewegingen maakt, heeft niet te maken met buikdans!

Ik ben streng in de les en leer de leerlingen wat ze vooral niet moeten doen. De grenzen zijn smal en ik bewaak deze grenzen heel secuur.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906