• KUNST IN HUIS

Brita Seifert

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Brita Seifert is, zoals aan haar naam al te zien is, een Duitse. Ze is bezig de Nederlandse taal te leren. Ze verstaat het wel heel goed en kan het ook lezen. Tegenwoordig heeft ze een sociaal leven en dat was de eerste jaren in Nederland niet het geval. Toen was ze alleen bezig met haar werk op de bank en met schilderen. Er was eigenlijk niemand die haar de taal kon leren.

Beschrijf je werk eens?

“Ik schilder meestal realistisch en soms surrealistisch. Mijn werk is eigenlijk altijd symbolisch. Het gaat over mijn leven, wat ik meegemaakt heb of wat andere mensen meegemaakt hebben. Een belangrijk onderwerp zijn maskers. Een soort Venetiaanse maskers. Het is voor mij een symbool voor mensen die zich anders voordoen dan ze zijn. Je kunt het ook eerlijkheid noemen. Het is een persoonlijk probleem omdat ik daar veel mee te maken heb en heb gehad. Ik verwerk dat in mijn schilderijen en op die manier hoef ik er niet meer over in te zitten. Ik schilder ook portretten en naakten. Maar niet op een erotische manier. Ik schilder graag vrouwen, hun schoonheid spreekt mij aan.”

Hoe lang werk je aan een schilderij?

“Dat ligt aan de grootte. Ik schilder graag op doeken van 70 bij 90 cm maar ook op doeken van 120 tot 160 cm. Voor een klein schilderij heb ik 2 of 3 weken nodig en voor een groot schilderij soms twee maanden.”

Kun je van de verkoop van je schilderijen leven?

“Op dit moment niet en daarom werk ik ook bij een bank. Er moet brood op de plank komen. In deze tijd is het moeilijk om van mijn schilderijen te leven. Ik heb wel als zelfstandig schilder gewerkt maar vanwege de crisis werd het onmogelijk. Ik heb een zoon, Florian. Hij studeert en kost veel geld. Bij de bank heb ik een prima baan. Ik heb te maken met allerlei mensen uit vele landen. Dat is heel interessant. Daarbij geweldige collega’s. Gelukkig hou ik ook nog genoeg tijd over voor mijn schilderkunst.”

Hoe ben je in Roermond terecht gekomen?

“Dat is vanwege mijn werk op de bank in Venlo. Daar kreeg ik niet snel een huis en in Roermond wel. Ik heb ongeveer een jaar op de Hamstaat gewoond en nu woon ik in De Lombardije. Dat bevalt heel goed. Een mooi, licht appartement en het is tevens mijn atelier. Daar kunnen mensen vrijblijvend naar mijn werk komen kijken. Wel eerst even een afspraak maken. Ik ben blij dat Roermond mijn woonplaats is geworden. Het was wel een hele aanpassing van de grote stad Berlijn naar een vrij kleine stad. Maar Roermond is heel levendig. Veel te doen, veel optredens en veel galeries.”

Zijn er verschillen tussen Duitsland en Nederland wat kunst betreft?

“In Nederland is men veel toleranter. Men is in veel meer kunstrichtingen geïnteresseerd. In Duitsland staan abstracte kunst en installaties veel meer in de belangstelling. Mijn stijl is in galeries niet veel gevraagd. Ook het interesse in kunst is hier veel groter.”

Stel je je werk geregeld ten toon?

“Ik heb geëxposeerd In Duitsland, Oostenrijk, Amerika, Canada en België. In Roermond heb ik nog geen galerie gevonden. Ik ben wel bezig met het inrichten van een tentoonstelling in Amsterdam.”

Voel je je hier thuis?

“Helemaal, Ik vind Roermond een mooie stad en ik mag de mensen hier heel erg. Toen ik laatst in Berlijn was en ik stond op het punt naar Roermond te vliegen, dacht ik: ik ga naar huis!”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906