• IEDER ZIJN VAK

Budget coach

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Anet Suijderhoud (45) kun je wel een natuurtalent noemen. Ze heeft het gewoon in zich om financiële aangelegenheden overzichtelijk te maken. Zij zelf heeft alles op de rails; een leuke baan, haar eigen bedrijf, een huishouden met twee tieners en vanzelfsprekend haar persoonlijke huishoudboekje. Wat is een budget coach? Anet: "Een budgetcoach is een tijdelijke of langdurige steun en toeverlaat voor mensen die het overzicht in hun financiële huishouding kwijt zijn. Ik werk voor particulieren, werknemers en instellingen. Door op tijd een gecertificeerde budgetcoach in te schakelen, krijgen mensen hun financiële situatie snel onder controle. Op tijd ingrijpen en preventief coachen zorgen ervoor dat grote financiële problemen worden voorkomen en dat er naar schuldhulpverlening gestapt moet worden. Wat doe je precies? "Ik begeleid mensen met budgetproblemen en stel ik samen met de cliënt orde op zaken. Ik help ik mensen bij het op orde krijgen van de administratie en bij het opzetten van een budgetmaand-planning. Hierdoor wordt het inkomsten en uitgavenpatroon overzichtelijk en meetbaar. "Wanorde kan een van de redenen van de problemen zijn. In dat geval help ik mensen om een systeem op te zetten waarin zij hun financiële situatie kunnen ordenen. Dat is mogelijk met eenvoudige ordners of met de zogenaamde "Budgetbox". De Budgetbox is een, speciaal voor de thuisadministratie ontwikkeld, handig koffertje met een vakindeling. In de indeling zijn alle mogelijke items van de administratie opgenomen. Hierin kan de administratie van vijf jaar opgeborgen worden. Ook geschikt voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en mensen met een specifieke aandoening zoals ADHD. Het werken met deze box geeft rust, overzicht en inzicht. Overige oorzaken die leiden tot financiële problemen zijn overbesteding, verminderd salaris door bijv. werkeloosheid of het wegvallen van een van de partners. Maar vergeet ook tweeverdieners met hoge inkomens niet! Ook zij weten vaak niet waar het geld blijft. Ik begeleidt mijn cliënten veelal in drie fases." Wat bedoel je met fases? "Iedere fase bestaat uit drie uur coaching. In de eerste fase brengen we de administratie op orde. We maken een inventarisatie van de hoogte van de eventuele schulden. Dan zie ik ook of ze bij mij aan het juiste adres zijn. Zijn de schulden te hoog, dan kan het zijn dat ik de mensen door moet sturen naar de schuldhulpverlening of zelfs bewindvoering. Maar daar ga ik niet van uit. Na de inventarisatie schrijf ik schuldeisers aan en probeer een betalingsregeling te treffen. Vaak kan ik zorgen dat rentes worden kwijtgescholden en worden er goede afspraken gemaakt over de termijnen van afbetaling. Het tweede traject is het daadwerkelijke coachen. Ik bestudeer de inkomsten en uitgaven van een heel jaar. Door veel met de mensen te praten, krijg ik een indruk van hoe zij leven. In dit gesprek probeer ik de mensen te sturen en tips en trucs te geven. Dit kan te maken hebben met aanpassing van het uitgavenpatroon en/of het genereren van inkomsten. Het derde traject is de nazorg. Ik bekijk of de mensen voldoende tools in handen hebben om het zelf te rooien. Er moet inzicht zijn in de termijn waarin ze schuldenvrij zijn en de spaarrekening moet weer groeien. Dat geeft rust!" Waarvan betalen de mensen jou? "Dat is de vraag die mij altijd gesteld wordt. Heel logisch! Het feit dat mensen gecoacht worden, leidt tot een andere manier van leven, zorgt ervoor dat de schulden worden afbetaald en dat er betalingsregelingen getroffen zijn. Op die manier houden ze dus geld over. Het is een investering die zich in 99% van de gevallen terugbetaald. Ik maak altijd goede afspraken over mijn kosten en ik ben best bereid om te wachten. Ik vind het erg belangrijk om rekening te houden met mijn doelgroep." Hoe ziet jou huishoudboekje er uit? "Ik ben niet zelf niet afhankelijk van budgetcoaching. Mijn reguliere baan is secretaresse bij een groot bedrijf en ik heb mijn financiën op orde, ongeacht in welke situatie ik mijzelf bevind. Dat is de reden dat mensen om mij heen mij adviseerden om iets in de financiële coaching te gaan doen. Eerst ben ik mijzelf gaan verdiepen in benodigde kennis zoals fiscaal recht. Daarna heb ik het budgetcoach certificaat behaald en mijn eigen bedrijf opgestart. Ik werk voor twee cliënten tegelijkertijd, niet meer. Op die manier kan ik mijzelf volledig voor mijn cliënten inzetten." Wat maakt het beroep leuk? "De mensen zijn achteraf zó blij. Ze weten waar hun geld blijft, ze hebben overzicht en ze houden geld over! Ze redden zichzelf. Ik heb te maken met mensen met veel verdriet en onrust. Dat raakt mij! Maar als mensen aan het eind van het traject zeggen dat ze weer rustig kunnen slapen, geeft mij dat een goed gevoel."

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906