• IEDER ZIJN VAK

Agressie trainer

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Rens den Elzen (52) raakt niet uitgepraat over zijn bijzondere beroep. Er zitten zoveel verschillende facetten aan. Rens geeft mensen handvatten om met agressief gedrag om te gaan.

Leg eens uit wat je precies doet?

Rens: “Als docent gevaarsbeheersing train ik beroepsgroepen / mensen om te gaan met agressie en geweld. Maar ook de andere kant, juist de groep die weinig of geen zelfbeheersing hebben. Daarnaast zijn er ook trainingen in weerbaarheid, assertiviteit en zelfverdediging.

Hoe ga je met lastige klanten om, kijk naar buschauffeurs, hulpverleners, conciërges, conducteurs. Sla de krant maar open: in bijna elke beroepstak komt men met agressie in aanraking. Agressie kan puur verbaal zijn. Fysiek geweld kan bestaan uit alleen dreigen of een klein duwtje, maar natuurlijk ook zwaardere mishandeling. Ik train mensen in het omgaan met al deze vormen van geweld. Daarnaast is er volop aandacht voor de ontwikkeling van de mentale weerbaarheid en assertiviteit. Dus opkomen voor jezelf in allerlei (ook privé) voorkomende situaties.

In de huiselijk geweld sfeer worden er b.v. meer delicten met dodelijke afloop geconstateerd als in de criminele sfeer.

Jaarlijks krijgt iedere vierde Nederlander te maken met enige vorm van criminaliteit. Dat is er in allerlei vormen. Van een gestolen fiets tot inbraak. Op de werkvloer worden meer dan 10 procent van de werknemers seksueel geïntimideerd en er is een nog hoger percentage van mensen die structureel gepest worden op het werk.”

Hoe kun je dit voorkomen?

“Geef de mensen tijdens een training zoveel mogelijk informatie en mogelijkheden om agressie op te lossen. Deze zijn bedoeld om op het moment om te gaan met agressie. Maar het kan ook dienen ter verwerking van eventuele trauma’s. Als je weet welke processen er aan voorafgaan waardoor mensen agressief zijn dan help dit vaker om een trauma sneller en beter te verwerken.

Het aanleren van effectieve communicatie om verbale agressie op te lossen op verschillende niveau’s van het geweld.

Daar zijn praktisch toepasbare ombuig strategieën voor, aan te leren via rollenspellen die de realiteit benaderen.

“Steeds meer bedrijven moeten ook protocollen opstellen hoe ze moeten handelen (en registreren) bij b.v. agressie, (seksuele) intimidatie.. Daar ondersteun ik ze bij. Dat hoort ook bij het werk van een docent gevaarsbeheersing.”

Zijn er ook speciale trainingen voor jongeren?

“Naast beroepsgroepen is er ook de andere kant die getraind wordt. Jongeren, jong volwassenen, delinquenten die a-sociaal gedrag vertonen en/of gedragsproblemen hebben. Vaak ook bepaalde stoornissen hebben waardoor ze afwijkend gedrag vertonen. Soms weten ze niet beter.

Ik geef ook op scholen trainingen die helemaal gericht zijn op jongeren.

Trainingen gericht op: agressieregulatie, zelfbeheersing, boosheidcontrole, sociale vaardigheden en moreel redeneren. Allemaal specifieke trainingen waarvoor weer afzonderlijke opleidingen staan.”

Hoe ziet een training er uit?

“Een docent gevaarsbeheersing werkt niet volgens een boekje. Eerst is er een intake. Je kijkt wat mensen al eventueel aan training / opleiding gedaan hebben. Jij bekijkt wat er gebeurd is, waarom ze bij mij komen. Na de intake kan ik eigenlijk pas de training gaan opstellen. Het is altijd een op de beroepsgroep gerichte aanpak. Als het nodig is en gevraagd wordt geef ik ook trainingen op fysiek vlak. Dan is het plaatje compleet. Naast praktisch toepasbare zelfverdediging is het zaak om eventueel fysiek geweld proportioneel toe te passen en om te handelen binnen wettelijke kaders.

BOA’s kunnen bij mij terecht voor de jaarlijkse training RTGB, regeling toetsing geweldbeheersing waarin wetskennis en het omgaan met handboeien, wapenstokken en pepperspray en bod komt.”

Kun je mensen aanleren om goed met geweld om te gaan?

“Het is belangrijk om te leren voorkomen dat geweld escaleert. Als iemand een duwtje krijgt en reageert met slaan, is dat niet de juiste manier. Communicatie is een manier om een conflict op te lossen. Manieren om mensen van verbaal (emotioneel) agressief naar rationeel (denkend) gedrag te krijgen. We leggen uit hoe de hersenen werken. Als je niet meer rationeel denkt omdat je heel boos bent, kom je in het emotionele “denken” terecht. Je weet niet meer wat je doet! In dat stadium wordt je probleemoplossend vermogen kleiner. Ik leer mensen o.a. om te blijven denken en de agressie niet persoonlijk op te vatten.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906