• IEDER ZIJN VAK

Culturele ondernemers

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Olivier (39) en Coco-Susanne (29) van Wijk zijn behalve broer en zus, collega’s. Zij groeiden op in het kunstenaarsgezin van Dick van Wijk en Mariska Dirkx en de liefde voor de kunst zit gewoon in hun genen. Olivier en Coco-Susanne openen op 21 april hun tijdelijke galerie in het voormalige VVV pand in Roermond.

Leg eens uit?

Coco-Susanne:”Ik heb samen met Olivier een bedrijf, High Culture, wij doen art projects. Dat houdt in dat we exposities van kunstenaars organiseren gedurende een korte periode op een bijzondere locatie of bij een bijzonder evenement. Wij hebben onze eigen kunstenaars waar we uit putten. Vast onderdeel van onze collectie is het werk van Dick en Mariska. Tijdens de Tefaf hadden we een expositie in Maastricht van Shinkichi Tajiri (van de wachters van de brug in Venlo). Tijdens de Tefaf kregen we wel 300 bezoekers per dag. We kunnen langer in het pand blijven en deze expositie is nog te bezichtigen.”

Waarom tijdelijke exposities?

Coco-Susanne: “Wij hebben gemerkt dat zitten te wachten tot mensen naar je galerie komen niet werkt. Je moet naar de mensen toe! Wij huren tijdelijk een bijzonder pand op een bijzondere plek.”

Hoe hebben jullie het werk verdeeld?

Coco-Susanne: “Samen gaat het super. We hebben maar een half woord nodig en we begrijpen elkaar. Olivier doet meer de zakelijke kant, hij is de managing director en ik ben de art-director.”

Wat is jullie nieuwste project?

Coco-Susanne: “ Dat is in Roermond en hier kan ik doen wat ik altijd heb gewild. Werken met jonge kunstenaars en ze een platform geven. Dit onderdeel van ons bedrijf heet ‘Young Culture Gallery’. Op 5 april ben ik heel veel kunstenaars gaan bellen en op atelierbezoek geweest. Bijvoorbeeld bij Ted Noten, bekend van het kroontje van Maxima en de handtas van plexiglas met het pistooltje. Tim Endhoven, hij werd door de redactie van de New York Times gebeld of hij een portret van de American Football Team wilde maken, verder bijvoorbeeld Marijn Hos en Jeroen Sarkol, een Roermondse kunstenaar.”

Waarom in Roermond?

Coco-Susanne: “Voor mij is het heel belangrijk om in Roermond bezig te zijn omdat bijna op iedere hoek van de straat een beeld van mijn vader staat. Ik wil dat de gemeente ons project ook omarmt.”

Olivier: “Roermond is één van de weinige steden waar groei is. We kunnen ons vinden in een groot gedeelte van het gevoerde beleid. Het outlet centre heeft een nieuwe groep van bezoekers opgang gebracht die we graag willen bedienen.”

Wat betekent ‘High Culture en Young Culture voor jullie?

Olivier: “De Young Culture Gallery karakteriseert zich door een speciale mix van design en (toegepaste) kunst van en voor jonge mensen. Het is een moderne belevenis van winkelen, altijd in beweging en geconcentreerd op hoge kwaliteit tegen een redelijke prijs.”

Coco-Susanne: “Ik ben er dag en nacht mee bezig. Dit wil ik al sinds mijn negentiende, werken met jonge kunstenaars. Nu is de tijd gekomen om mijn droom waar te maken. Ik weet precies wat ik wil. Het project is gewoon álles voor mij.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906