• KUNST IN HUIS

Ineke de Groot

Ik geef thuis les, daar staat mijn vleugel.
ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Ineke de Groot heeft de inmiddels bekende musicalsterren Susan Zeegers en Willemijn de Vries de fijne kneepjes van het zingen geleerd. Ineke studeerde op het conservatorium in Utrecht en volgde daarna les bij Gemma Visser die veel grote zangers les heeft gegeven.

Wat doe je precies?

“Ik heb een aantal leerlingen gehad die meer wilden dan gewoon voor hun plezier zingen. Zij wilden er hun vak van maken. Ik heb Susan Zeegers twee jaar les gegeven voor ze naar de Academie ging. Willemijn de Vries kwam bij mij omdat ze hees was. Zij wilde het jaar daarop graag naar de Academie. Ik zei dat het heel hard werken zou zijn maar dat we de heesheid er wel uit zouden krijgen. Dat is eigenlijk wat ik doe, fine-tunen. Zingen kunnen mijn leerlingen al maar het gaat er om een stem op z’n plek te zetten. Dus waar de stem het meeste volume maakt, de stem naar buiten brengen.” 

Wat is moeilijk?

“De Nederlandse taal zit op een moeilijke plek. Wij hebben een keelklank. De Amerikanen en Italianen bijvoorbeeld hebben een heldere klank en dat knalt er gewoon uit. Sommige zangers zingen van nature vanuit de juiste plek en anderen moeten die plek leren vinden. Als een stem ‘niet op z’n plek zit’ en dus niet goed afgesteld is, loopt een stem vast. Een gevolg is poliepen op de stembanden.”

Hebben alle zangers zangles nodig?

“Elke stem is verschillend. De een brengt zijn energie te veel naar buiten en een ander te weinig. De volgende articuleert niet goed. Daarom geef ik niet meer aan groepen les maar alleen individueel. Voor alles zijn oefeningen, maar corrigeren op het moment dat de stem van de rails af loopt, wordt heel weinig gedaan. Er zijn ook zangers die het gewoon van nature goed doen en zij kunnen niet echt vertellen hoe ze het doen. Het is belangrijk om er achter te komen waaróm ze het goed doen.”

Hoe ging dat bij jou?

“Ik heb op het conservatorium twee jaar les gehad van een docent, een oud-operazanger. Hij zei dat ik een sopraan was. Ik heb ook sopraanhoogte maar op dat moment zong ik mezzo. Ik ging sopraan trainen en toen kreeg ik een spanning in de stem. Dat maakte dat ik na twee jaar van die rails af liep. Toen heb ik een andere docent gevraagd.”

Wie neemt zangles?

“Dat zijn bijvoorbeeld tieners, zij willen vooral popmuziek doen. Sommigen willen verder in dit vak en voor anderen is het een leuke hobby. Daarnaast geef ik les aan volwassenen. Mensen die in een koor zingen of mensen die hun stem willen ontdekken. Hun adem willen trainen. Het is ook interessant om meer van de techniek te leren.” 

Wat heb je aan zangles?

“Verlegen mensen ontdooien vaak op zangles. Ze komen los omdat het vertrouwen in zichzelf groeit. Het is vaak een kwestie van durven. Zang is eigenlijk een vorm van yoga. Het is ook een inspanning en het is leuk. Yoga is ontspanning in de zin van inademen en loslaten. Wat je met zingen doet is inademen, je verdeelt de lucht en dan laat je los. Het is een vertraging van de ademhaling net zoals bij yoga. Na het zingen voelen mensen zich vaak heel goed. Je wordt blij van zingen.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906