Rebecca Downs (16) zet zich in op haar school (B.C. Broekhin) voor de Vastenactie. Dit jaar is gekozen om een speciale school in Indonesié voor blinde, dove en doofblinde kinderen en jonge mensen tussen vier en vijf en twintig jaar te ondersteunen. Rebecca vertelt namens de hele leerlingenraad over de verschillende activiteiten.
Vertel iets over de Sekolah Luar Biasa?
Rebecca: “Letterlijk betekent het ‘buitengewone school’, daar krijgen deze kinderen en jong-volwassenen een kans om een opleiding te volgen en daardoor een toekomst te hebben, ondanks hun handicap. Dat is daar niet vanzelfsprekend. Voor dit goede doel is gekozen vanwege de vraag van twee Limburgers aan een docent van onze school. De Limburgers zijn daar gaan wonen om leiding te geven aan dit bijzondere project. Er wonen op het terrein van de school ongeveer 200 gehandicapte kinderen en jongeren. Het geld dat bij bijeenbrengen wordt gebruikt voor braille schoolboeken en lessen in muziek en dansen.”
Wat is jouw rol bij de Vastenactie?
“Ik zit in het team die de jaarlijkse show mocht organiseren met talentvolle medescholieren van onze school. Het team bestaat uit Janet Schreurs, Rik van der Mijl, Maurits Daems en ik. Medescholieren die een instrument bespelen, zingen, dansen, cabaret doen, mogen mee doen aan twee voorstellingen. Wij met z’n vieren moesten de show regisseren en zorgen dat alle regeldingen voor een bepaalde datum in orde waren. Wie op wilde treden, moest auditie doen. We hadden te veel aanmeldingen en moesten selecteren.”
Hoe lang zijn jullie bezig geweest met de organisatie?
“Met het organiseren van de show zijn we vanaf september vorig jaar bezig geweest. Er deden uiteindelijk 23 artiesten mee. Ongeveer twee weken geleden was het zover en zijn de voorstellingen geweest. Een kaartje kostte vijf euro en we hadden twee uitverkochte zalen.Ik weet nog niet hoe groot het bedrag is dat we hebben opgehaald. Het hele bedrag gaat in ieder geval naar Sekolah Luar Biassa.”
Ontplooien jullie nog meer activiteiten voor dit goede doel?
“In de winter heeft de leerlingenraad samen met een docente een koek en zopie-actie georganiseerd. De school legt ieder jaar een ijsbaan aan en wij hadden een tent waar wij in de pauzes chocomel en wafels verkochten.
We hebben ook nog de ’24-uursactie’ gedaan. Dat hield in dat 28 leerlingen 24 uur aan één stuk les kregen. Daar was ik ook bij. We kregen bijvoorbeeld een schildercursus en een cursus neuro-psychologie gehad. Daarin kon worden aangetoond dat je hersenactiviteit afneemt naarmate de vermoeidheid toeneemt. Niemand is in slaap gevallen misschien ook omdat we van tevoren afgesproken hadden dat iemand die in slaap viel, wakker zou worden met een zwart gezicht! Voor deze actie hebben we sponsoren gezocht die per uur betaalden. Op die manier kregen we 1500 euro bij elkaar. Ook weer een idee van de leerlingenraad die bestaat uit leerlingen uit de brugklassen tot en met de eindexamenklassen.”
Heb je nog tijd over om te studeren?
“Haha, ik moet wel opletten dat het niet uit de hand loopt. Ik vind het gewoon leuk om er aan mee te werken. Het is interessant om eens iets anders te doen op school dan alleen maar lessen volgen. Het is toch een plaats waar ik vijf dagen per week ben gedurende een groot aantal uren. Dan kun je er maar beter iets leuks van maken. Het doel sprak me ook meteen aan.