Ieder zijn vak

Docent Interieur en Vormgeving
Door
Mar-Li Wingens
12 februari, 2009

Roger Verstappen (28) zegt dat hij zijn roeping om docent te worden gevolgd is. Daarbij wil hij zijn leerlingen motiveren en een stap verder brengen in hun creatief proces.

Wat doe je precies en waar?

Roger: “Ik geef les op het CITAVERDE College in Roermond en wel op het MBO. De school heeft drie geleden een andere naam gekregen, eerder heette de school AOC Limburg. De school heeft naast een ruim MBO aanbod ook een eigen VMBO afdeling. Mijn eigen opleiding heb ik gehad op de Academie voor Beeldende Kunst in Maastricht voordat ik het docentschap ging beoefenen.”

Vertel iets over de opleiding?

“Het is een middelbare beroepsopleiding. Ik geef dus les in de wereld van Interieur en Vormgeving, wél met een ‘groen; randje. Van vroeger uit toen het nog het AOC was, in de volksmond ‘sjoefelacademie, hebben wij toch nog steeds de groene stempel. Wij houden ons aan bepaalde regelsystemen, de groene standaard is deze voor ons. Ik heb beeldende vakken geleerd en die wil ik ook uitdragen.”

Is dit wat je altijd wilde?

“Ik ben met mijn neus in de boter gevallen en zit nu echt op mij plek. Mijn leerlingen zijn tussen 16 en 23 jaar. Onderdelen van hun vakkenpakket zijn ruimtelijke vormgeving, tekenen, digitale vormgeving dus alles op creatief en grafisch gebied. We werken met fotobewerking, audiovisuele bewerking, fotografie, materiaalkennis, verder onder andere de vakken Nederlands, Engels en diverse andere exacte vakken. Zelf geef de vakken ruimtelijke vormgeving, kunstgeschiedenis en vaktheorie op onze school.”

Hoe vul je dit vak in?

“Wij benaderen kunstwerken en kunstenaars maar ook interieur en interieurontwerpers. Leerlingen kunnen bij ons leren voor bijvoorbeeld stylist. Wij hebben een heel divers stagepakket. Er zijn leerlingen die stage lopen bij een fotograaf maar ook bij een schilderspeciaalzaak of bij een woon accessoires zaak of bijvoorbeeld bij een standbouwer. Het bereik van de opleiding is heel breed.”

Wat is voor jou een uitdaging?

“Tegenwoordig zijn er zoveel beroepen en mogelijkheden. Je ziet door de bomen het bos niet meer. De jongeren zijn pas zestien als zij een keuze moeten maken. Om ze hierin te begeleiden vind ik een uitdaging. Bij ruimtelijke ordening laat ik de leerlingen bijvoorbeeld eerst kijken naar een verpakking, dan laat ik ze een nieuwe verpakking bedenken. Je kunt via de vorm tot een idee komen maar ook een heel andere vorm kiezen zodat het een verrassingseffect heeft. Ik laat de leerlingen ook een lichtobject ontwerpen of een bestaand product veranderen in een ander product, zo bedachten leerlingen om van een fiets een stoel te maken of van een kapstok een douchekop. Als docent ga je mee in het idee. Er zitten genoeg leerlingen tussen met talenten. In ieder geval gaan ze een creatief proces aan en krijgen ze een bepaalde basiskennis mee. Als zij deze onderdelen van school meekrijgen hebben ze daar hun hele leven profijt van.”

Deel dit artikel

Lees volgende Ieder zijn vak
Inboedelservice