Fransje Fernig (49) is een opgeruimd type in allebei de betekenissen. Ze blinkt uit in het ordenen van haar huis tot het orde op zaken stellen in bedrijven. Volgens haar geeft het ruimte in je hoofd en hart als je in een omgeving verblijft waar alles zijn eigen plek heeft.
Leg eens uit wat je precies doet?
Fransje: “Het is een beroep dat overgewaaid is uit Amerika en het houdt eigenlijk in dat ik mensen help hun ruimtes te herstructureren. Dat kan zijn bij privé personen die niet meer weten waar ze moeten beginnen met opruimen maar wel heel graag in een opgeruimde omgeving zouden willen wonen. Mensen die het niet voor mekaar krijgen om op te ruimen.”
Wat hebben mensen daar aan?
“Ik reorganiseer hun leefruimte, ik leer ze nieuwe ordeningspatronen aan en daardoor kunnen ze alles sneller vinden en weten alles te liggen. Dat betekent minder tijd doorbrengen met zoeken. Men heeft weer meer energie en tijd over voor andere dingen. Mensen kunnen vaak moeilijk scheiden van dingen. Aan alles hangt een herinnering. Dat jurkje had ik aan op die en die bruiloft, deze menukaarten van 20 jaar geleden zijn van dat jubileum van oom Piet. Ik coach mensen om dingen op te ruimen, los te laten. Maar de beslissing om iets weg te doen blijft de beslissing van mijn cliënt. Ik kom in de privésfeer van mensen en kan moeilijk beoordelen hoeveel gevoelswaarde iets heeft. Ik kan een duwtje in de goede richting geven. Maar het belangrijkste is wat de mensen zelf prettig voelt. Waar ze mee verder kunnen, ze denken vaak ‘héhé, dat lucht op’ letterlijk en figuurlijk, krijgen ze meer lucht in hun huis.”
Hoe doe je dat in bedrijven?
“Ik werk ook in de zakelijke sfeer. Bijvoorbeeld bij het doorlichten van secretariaten of het opschonen van computerbestanden en ook het fysieke bestand (de kasten, ordners, klantenbestand) in de computer opslaan. Dat leer ik de medewerkers van een bedrijf aan zodat iedereen op dezelfde manier met de bestanden omgaat en alles door iedereen te vinden is. Het kan er in een bedrijfongemerkt insluipen dat de administratie niet goed gestructureerd is.”
Wat komt er nog meer bij kijken?
“Mijn hart ligt vooral in de privésfeer. Ik doe ook aan budgetbegeleiding. Tegenwoordig komen zoveel mensen in de verleiding om met plastic geld te betalen en raken op die manier het overzicht helemaal kwijt. Ik kan dan de helpende hand bieden en erger voorkomen.”
Welke opleiding heb je genoten?
“Ik las ooit een artikel over professional organizing en toen dacht ik: ‘dat ben ik!!’ Ik ben informatie gaan zoeken en heb marktonderzoek gedaan. Er bleek behoefte te bestaan aan organizers. Ik ben uiteindelijk de opleiding: professional organizer gaan doen bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers in Utrecht en daarna heb ik de opleiding voor consulente en schuldhulpverlening gedaan aan de BAZN de bestuursacademie in Tilburg. Ooit heb ik een opleiding toerisme gedaan in Amerika en terug in Nederland heb ik een secretaresse opleiding afgerond en ik ben nu nog een aantal uren per week werkzaam als juridisch secretaresse. Ik ben een nieuwe weg ingeslagen om nieuwe kansen voor mezelf te creëren. Ik wil niet dat iedere dag weekend is, zover ben ik nog niet.