Ieder zijn vak

reisadviseuze
Door
Mar-Li Wingens
9 april, 2005

Hanneke Haveman (27) heeft veel ervaring in haar beroep. Zij doet dit werk al acht jaar. Hanneke praat met veel enthousiasme over haar werk. Waarom doe jij je werk graag? Hanneke: "Ten eerste mijn interesse voor het reizen en de kennis van het buitenland. Het is afwisselend werk. Wat voor mij belangrijk is, is het contact met mensen met hun specifieke wensen. Het leuke is om voor al die verschillende mensen en wensen het meest passende aanbod te vinden." Welke opleiding heb je gedaan? "Ik heb de MTRO gedaan. Je kunt deze opleiding in twee jaar en in drie jaar afronden. Dat ligt aan de vooropleiding. Maar je kunt ook in de avonduren je vooropleiding halen, kennis van de wereld. Dat is wel een vereiste." Reis je zelf graag? "Ja, heel graag. het ontbreekt me nogal eens aan financiële middelen en aan tijd. Ik ben in oktober en november zeven weken door Nieuw-Zeeland en Australië getrokken. Ik denk dat iedereen zijn beroep interessant moet vinden om het goed te kunnen doen." Moet je voor je werk wel eens reizen? "Ja, de studiereizen. Dat gebeurt een of twee keer per jaar. Je mag je voorkeur uitspreken voor een bepaalde reis. Dan wordt gekeken of er nog te weinig kennis is op kantoor. De reis kan bestaan uit vier dagen Malorca maar ook uit een week Kenia. Dan moet je nog het geluk hebben dat je ingeloot wordt. Verre reizen zijn natuurlijk het leukste. Het zijn bepaald geen vakantiereizen want je bent toch de hele dag bezig met het uitzoeken van hotels of ervaringen uitwisselen met andere reisadviseuzes." Waar ben jij in de loop van de jaren zoal geweest? "Binnen Europa heb ik wel ongeveer alle landen bezocht behalve Scandinavië. Buiten Europa ben ik in Thailand, Nieuw Zeeland, Australië, de Maladiven, Mexico en Costa Rica geweest. Ik kan dus vertellen uit ervaring dat is voor mij en de klant het prettigste." Valt een reis ook wel eens vreselijk tegen? "Meestal als een reis tegenvalt is het verwachtingspatroon verkeerd. Als je weet wat de klant verwacht, kun je daar meestal aan voldoen. Als je niet diep genoeg vraagt, kan dit gebeuren. Maar als de klant zijn klachten ter plaatse meedeelt, kan er vaak iets aan worden gedaan." Willen mensen steeds verder weg? "Er is absoluut wel een verschuiving naar het verre horizonten. Dit jaar springen de reizen naar de Verenigde Staten en Canada er uit. Dat komt omdat de dollar zo laag staat. Het maakt deze reizen heel interessant. Verre reizen worden ook steeds gewoner. Tien, vijftien jaar geleden ging men niet zo snel buiten Europa op vakantie. " Waar wil je zelf nog heel graag naar toe? "Op mijn lijstje staat nu bovenaan Peru. Ik heb onlangs zeven weken met de camper door Nieuw Zeeland en Australië getrokken. Dat was gewéldig."

Deel dit artikel

Lees volgende Ieder zijn vak
restaurateur
Lees volgende artikel
Klagen