Cornelis van Wissen (66) heeft zijn opleiding tot restaurator in Brussel gehad. Daar leerde hij het vak. Hij restaureert schilderijen en gepolygrameerde beelden. Waaruit het werk precies bestaat vertelt de heer Van Wissen met veel genoegen. Wat zijn gepolygrameerde beelden? " Dat zijn houten beelden met meerdere lagen verf." Het is geen veel voorkomend beroep? "Nee, maar oude ambachtelijke zaken uit vorige eeuwen hebben nu een restaurator nodig. Soms word ik gevraagd om een kapotte lijst te restaureren maar ik doe alleen schilderijen, geen lijsten. Aquarellen restaureren is bijvoorbeeld ook weer een andere discipline." Bestaan opleidingen voor restaurator nog? " In Amsterdam is een hele goede opleiding. Hier in het zuiden is ook een hele mooie opleiding. Maar daar komen meer de leidinggevenden vandaan. Ik heb mijn opleiding in Brussel gehad. Er komt vanzelfsprekend natuurkunde aan te pas. Als je bijvoorbeeld een verflaag uit 1700 wilt onderzoeken, moet je de juiste pigmenten weten waaruit de verf is opgebouwd. Toen maakten schilders nog hun eigen verf. Als je dezelfde verf weer wilt gebruiken is er dus onderzoek nodig." Werkt u ook op die manier? "Tegenwoordig werken we anders. We gaan de verf waarmee gewerkt is niet meer na maken maar wat we tegenwoordig doen is dat de restauratie herneembaar moet zijn, dus dat we het weer uit kunnen vlakken. Wij werken met kleurvaste pigment die we oplossen in vernis en daarmee retoucheren we. Ons werk moet weer helemaal ongedaan gemaakt kunnen worden. Er is natuurlijk wel onderzoek gedaan maar wat een verf in vijftig jaar of honderd jaar gaat doen, weet men nu nog niet. Daar praat je wel over als je het over schilderijen hebt. Als je nu bij een restauratie weer dezelfde verf zou gebruiken als bijvoorbeeld driehonderd jaar geleden, krijg je een hele andere kleur. In de loop van de tijd is er wat met de kleuren gebeurd, die zijn verdonkerd. Dus je moet de kleur opbrengen wat het nu is en niet wat het toen was." Is dit de algemene opvatting? "Er zijn vele opvattingen. Maar het gaat steeds meer de kant van conserveren uit. Dus het stuk bewaren zoals het in de originele toestand is. Als een schilderij verdonkerd, is dat een natuurlijk proces. Dat ga je niet weer licht schilderen. Als er een scheur in een schilderij zit, moet je daar wel iets aan doen. Het doek gaat omkrullen en de verf breken. Het gewone verouderingsproces moet je niets aan doen. Maar ja, tegenwoordig proberen mensen dat tegen te houden op allerlei gebieden!" Gaat u speciaal kijken naar kunst die gerestaureerd is? "Ik ben in Rome geweest en ik ga binnenkort weer naar de David van Michelangelo. Daar is lang over vergaderd of men wel aan een restauratie moest beginnen. Het beeld stond buiten en nu staat het binnen. Dat op zich was al een risico. Het doet je wat als je daar bij staat. Zeer indrukwekkend. Zoiets wordt met speeksel heel voorzichtig schoongemaakt. Stel je toch eens voor dat het in duizend stukken uit elkaar zou vallen...."
Ieder zijn vak
restaurateur
Door
2 april, 2005
Mar-Li Wingens
Lees volgende Ieder zijn vak
apothekersassistente
Lees volgende artikel
Hoe ziet uw ultieme zondag er uit?