Krijn Seitz is 41 jaar en hij heeft de stoute schoenen aangetrokken. Hij begint als zelfstandig automonteur. Een hele stap. Wat beweegt iemand om in deze tijd zelfstandig te worden. Wat verwacht hij van de toekomst?
Welk bedrijf begin je precies?
Krijn: “Een auto-reparatiebedrijf met verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s. Ik heb geen auto’s in voorraad maar ik ga op zoek voor de klant. Wij bespreken wat hij precies wil en ik ga voor hem of haar op zoek. Voor mij is dat gunstig omdat ik geen onnodige vooraad heb en dat werkt door in de prijs.”
Waar ga je dan op zoek?
“Via internet en ik heb zelf een uitgebreid netwerk. Dat is erg belangrijk. Voor ik een auto doorverkoop, kijk ik hem helemaal na. Zodat de auto gekeurd en helemaal gebruiksklaar is.”
Hoe kom je op het idee om voor jezelf te beginnen?
“ Ik zit al meer dan twintig jaar in het vak. De plannen bestaan al langer. Maar nu is het punt aangebroken om iets voor mezelf op te gaan bouwen. Ik ben niet zo geschikt om onder een baas te werken en gezegd te krijgen wat ik precies moet doen en laten.”
Hoe ga je te werk?
“ Ik start met een low budget en ben van plan de zaak langzaam op te bouwen. Ik heb een loods gehuurd en een groot gedeelte van het gereedschap heb ik in de loop van de tijd verzameld. De rest heb ik bijgekocht. Dat was een flinke investering. “
Zijn er nog regels waar je je aan dient te houden?
“Alles moet gecertificeerd zijn. De overheid maakt me helemaal gek op dat gebied. Daarbij kost het handen vol geld. Ieder certificaat moet ik apart betalen. Het zit niet bij de apparatuur inbegrepen.”
Heb je ook een businessplan gemaakt?
“Ja zeker, ik heb een plan gemaakt en met accountants overlegd. Iedereen is vrij sceptisch. Gewoon omdat het een slechte tijd is , het is geen slecht plan. Ik ben er van overtuigd dat het gaat werken. Er zijn zoveel mensen die een oudere auto rijden. Deze auto’s behoeven onderhoud. Liefst zo goedkoop mogelijk.”
Ben jij goedkoop?
“ Ik kan goedkoper werken dan een dealer omdat ik alles zelf doe en geen personeel in dienst heb. Mensen willen ook in deze tijd auto blijven rijden. Een belangrijk punt is dat de auto in orde moet zijn in het kader van de veiligheid. Die staat voorop. Mijn opzet is om mensen betaalbaar hun oudere auto te laten rijden. Ikzelf ben tevreden als ik er van kan leven. Ik hoef niet rijk te worden maar gewoon een goede boterham verdienen, dan ben ik tevreden.”