• KUNST IN HUIS

Marianne Bongers-Ross

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Marianne Bongers-Ross schildert graag op grote doeken. Daarnaast schildert ze ‘klein’ op porseleinen servies.

Wanneer begon je te schilderen?

“Als van jongs af aan. Ik wilde heel graag naar de kunstacademie. Maar dat mocht niet van thuis. Meisjes gingen naar de Huishoudschool en daarmee af! Ik heb me nog stiekem opgegeven aan de Kunstacademie in Amsterdam. Ik was aangenomen maar dat ging dus niet door. Mijn droom lag aan scherven. Uiteindelijk heb ik altijd cursussen gevolgd. Toen de kinderen groot waren, ben ik naar de Kunstacademie in Genk gegaan. Een opleiding van vijf jaar die in met goed gevolg heb afgesloten.”

Hoe gaat het tegenwoordig?

“Het liefste schilder ik op doeken van twee meter of groter. Mijn stijl is expressionistisch. Ik exposeer regelmatig in binnenland en buitenland. Tot vorig jaar schilderde ik altijd in onze kelder. Mijn man stelde voor om een atelier in de tuin te bouwen. Nu loop ik van de huiskamer zo mijn atelier in met uitzicht op de tuin en de straat. Een hele verbetering met de kelder! Ik zit er elke dag te werken.”

Vertel iets over het schilderen op porselein?

“Ik ben vorig jaar behoorlijk ziek geweest. Ik kon geen schilderijen maken en moest iets doen waarbij ik geen kracht hoefde te gebruiken. Toen ben ik op porselein gaan schilderen. Dat is heel anders dan op doek. Je kunt niet corrigeren. Het moet meteen ‘staan’. Op doek laat je de verf drogen en dan kun je er over heen schilderen. De verf op porselein kun je wel meteen er af wassen maar niet er over heen schilderen. De voorstellingen zijn heel spontaan. De lijnen moeten meteen kloppen. Een servies bestaat uit verschillende onderdelen, grote, kleine en verschillende vormen. Ik begin meestal met een bordje en dan laat ik de voorstelling doorlopen op het kopje.”

Hoe is de procedure?

“Ik gebruik een goede porseleinverf. Als de schildering er op staat, gaat het de oven in gedurende anderhalf uur. Daarna laat ik het afkoelen in de oven. Dan is de verf er helemaal in gebrand. Het mooie is dat het servies gewoon in de vaatwasser kan. Ik heb een eigen oven maar ik ben op zoek naar een grotere. Misschien kan een lezer mij aan een bakkersoven van minstens een meter bij 60 cm helpen?”

Beschrijf een servies dat je beschilderd hebt?

“ Een stel wilde Chinese stokjes in twee kleuren, zilver en zwart en hun namen in Chinese karakters. Het was wel een hels werk. Heel fijntjes. Het moet natuurlijk allemaal ‘uit de hand’ en in één keer goed. Ik ben al uitgenodigd door deze mensen en heb van het servies gegeten. Dat heeft dus verder niemand, het is uniek.”

Zijn de twee disciplines goed te combineren?

“Mijn schilderijen laten altijd personen zien. Ze komen terug in mijn borden. Mijn doeken en beschilderde porselein vullen elkaar aan.”

Beschilder je ook nog andere materialen?

“Ik ben op aluminium gaan schilderen. Het was een experiment en volgens mij is het heel goed gelukt. Ik wilde dat het aluminium dezelfde dikte had als een schilderij. Dat heeft zijkanten. Nu heb ik iemand gevonden die het aluminium ‘ombuigt’ dat heet ‘setten’. Hij doet dat met een machine. Belangrijk is daarbij dat de hoeken netjes ingeknipt en over elkaar gebogen worden. Het verschil met schilderen op doek is dat het er koeler uitziet, wat zakelijker. De kleuren lijken koeler. Maar de kleur rood en mijn personen komen altijd terug in mijn schilderijen.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906