Ieder zijn vak

Directeur Kappers Academie Roermond
Door
Mar-Li Wingens
4 juni, 2010

Yvon de Jong (41) is een ervaren kapster en nog niet zo lang geleden aangesteld als directeur. Zij stelt zich op als de nieuwe bezem die schoon veegt . Zij wil de Kappersschool, zoals de opleiding in de volksmond genoemd wordt, inspireren, nieuwe ideeën invoeren en de leerlingen zelfstandig leren werken Hoe word je directeur van een kappers academie? Yvon: "Tja, hoe word je dat? Ik heb zelf ook mijn opleiding tot kapster op de Kappersschool gevolgd. Daarna heb ik de salon overgenomen van mijn vader en dus voor mezelf begonnen. Dat heb ik ongeveer achttien jaar gedaan. De salon was gevestigd in het huis van mijn ouders. Toen mijn vader en moeder kleiner wilden gaan wonen stond ik voor de keus om ook de woning over te nemen en daar te gaan wonen. Daar was mijn echtgenoot niet voor. Toen heb ik gekozen voor een baan bij de Kappersschool. Dat is nu ruim zeven jaar geleden." Hoe ging het verder? "Mijn baas heeft het druk, ook met andere kapsalons in Heerlen en Landgraaf. Hij wilde het wat rustiger aan gaan doen. Hij stelde mij voor om directeur in Roermond te worden. Ik vind het heel jammer dat mijn vader dit niet meer meegemaakt heeft. Hij is anderhalf jaar geleden overleden. Hij zou trots op me zijn geweest! " Is de Kappers Academie een particuliere opleiding? "Het is een particuliere opleiding maar je krijg wel studiefinanciering en een OVJaarkaart. Het is in tegenstelling tot veel particuliere opleidingen een Crebo erkende opleiding. Het grote voordeel van onze school is dat het een kleine school is met maximaal 20 leerlingen." Waarom is dat een voordeel? "De leerlingen krijgen veel persoonlijke aandacht en er zit een salon aan vast. De leerlingen krijgen te maken met echte klanten. Op de meeste scholen moeten de leerlingen zelf modellen meenemen. Dat moeten onze leerlingen ook maar ze krijgen veel meer kansen om bepaalde onderdelen te oefenen. Stel iemand heeft moeite met het vrijknippen rond de oren. Dan kan deze leerling bij ons een hele week extra aandacht daaraan besteden en dat onderdeel goed onder de knie krijgen. Veel sneller dan als je daar zelf modellen voor moet vinden." Gaat er wel eens iets fout? "De klanten weten dat het een school is. Maar er gaat zelden iets verkeerd. Daarvoor ben ik en een collega (Christian) om daar op te letten. We kijken alle knippen na, alle verven en andere handelingen. Voordeel voor de klant is dat wij goedkoper zijn dan een reguliere kapper." Hoe ziet de week er bij jullie uit? "Wij doen de theorie op maandagmorgen. Op maandagmiddag doen we trainingen. Op maandag is de kapsalon gesloten. Dat is eigenlijk een idee van mij. Op deze manier zit er meer structuur in. Er zijn nu nauwelijks leerlingen meer die met een model aan de gang zijn terwijl de kapsalon open is. Uitzonderingen daargelaten. Bij ons zijn de klanten eigenlijk de modellen voor de leerlingen. Mijn vader zei altijd al dat dit de beste manier was om het vak te leren. Door het te doen! Alleen stage lopen in een kapsalon waar je vaak heel weinig ervaring opdoet, is gewoon niet genoeg. Ik kan me dit goed voorstellen van kappers, het zijn hun klanten en er mag absoluut niet fout gaan. Wij houden alle handelingen van de leerlingen nauwgezet in het oog. Voor dat bijvoorbeeld een kleur gemengd wordt, overlegt de leerling met mij of mijn collega. Idem dito als er geknipt wordt door een leerling. Als het een leerling betreft met weinig ervaring, staan we er naast. We kijken alles na en houden alles in de gaten." Wat zijn de plannen voor de toekomst? "In september start een opleiding voor het doen van nagels en een opleiding visagie. In mijn visie gaan kapsalons in de toekomst meer bieden dan alleen kappen. Je kunt voor veel meer bij een kapsalon terecht. Onze leerlingen zullen voor meer ingezet kunnen worden dan alleen haren knippen en kappen.Ze zijn veel meer all-round."

Deel dit artikel

Lees volgende Ieder zijn vak
Muskus- en beverratbestrijder
Lees volgende artikel
Liefde