Linda de Jong (39) leidt een filiaal van een baby speciaalzaak. Ze is getrouwd en heeft zelf een zoon, Quin, van dertien jaar en weet dus uit ervaring wat het is om moeder te worden en te zijn.
Hoe word je filiaalleidster?
Linda: “In mijn geval ben ik bij deze zaak begonnen toen mijn zoon vier jaar was, nu dus negen jaar geleden. Ik heb gesolliciteerd omdat ik het een leuke zaak met leuke artikelen vond. Ik ben begonnen als verkoopster. Ik heb deze functie twee of drie jaar uitgeoefend en toen kwam de functie van filiaalleidster vrij. Daar heb ik op gesolliciteerd. Vóór ik mijn zoon had ben ik filiaalleidster geweest in een damesconfectie zaak.”
Dus je had al ervaring in het werk?
“Ja, maar in een babyspeciaalzaak zijn de werkzaamheden toch wat uitgebreider. De extra verantwoordelijkheden van een filiaalhoudster vind ik een uitdaging.”
Wat maakt jouw werk zo speciaal?
“Het zijn voornamelijk de klanten die het anders maken. Een kindje krijgen is iets heel bijzonders.Van dat proces mogen wij deel van uitmaken. Vanaf dat de aanstaande ouders zwanger zijn en daarna de fase dat het kindje geboren is. We krijgen een geboortekaartje. Ze komen de baby laten zien. Wij weten soms het geslacht al terwijl opa en oma dat niet weten...Wij maken een heel belangrijk stuk van iemands leven mee.”
Waar bestaan je werkzaamheden uit?
“Ik moet zorgen dat de winkel gevuld is, nieuwe voorraad bestellen, goed bijhouden waar de klant naar vraagt en daarop inspelen. Dat is erg belangrijk. Daarnaast de contacten met de fabrikanten onderhouden wat betreft service, klachten, onderhoud van bijvoorbeeld kinderwagens. Ook speelt mee dat ik in mijn werk heel veel vrijheid krijg. Zo mag ik mee bepalen binnen het assortiment wat we aanbieden, wat we in onze winkel verkopen. Dit wordt afgestemd op de vraag van de klant. Mijn belangrijkste taak is natuurlijk om te zorgen dat het team goed functioneert.”
Hoeveel personeel is er in jouw filiaal?
“Ons team bestaat uit negen dames, de meeste zijn zelf moeder. Nee, geen mannen. Er zijn wel mannen die in deze branche werken. Maar dat is in de grotere winkels waar ook hele babykamers verkocht worden. Ik vind dat mannen geen voeding- bh’s kunnen verkopen.”
Raak je niet uitgekeken op je werk?
“We hebben een heel breed publiek. Oma komt om een babypakje voor het kleinkind en vader komt voor een borstkolf. Maar we adviseren ook bij de koop van de kinderwagen en de autostoel.We hebben alle spullen voor moeder en kind tot het derde levensjaar. Wij adviseren, wij verkopen niet alleen maar. Dat houdt mijn werk boeiend en gevarieerd.”
Welke klanten vergeet je niet snel?
“Alle klanten zijn bijzonder. We krijgen regelmatig ouders die een tweeling verwachten. Heel af en toe een drieling. Dat is extra speciaal. Een vierling heb ik nog niet meegemaakt. Helaas gaat het wel eens mis tijdens of na de zwangerschap. Vaak brengt dit hevige emoties met zich mee als klanten bij ons komen met hun verhaal. Dat mag en kan in onze winkel. Natuurlijk willen we dan alle steun geven, afgestemd op hoe de klanten dit met ons willen delen. De materiële kant is veel eenvoudiger. In alle situaties nemen we alle spullen terug en annuleren alle bestellingen. Heel bijzonder is het als je na verloop van tijd met deze klanten toch de vreugde van een nieuw leven mag delen.”
Geven mensen veel geld uit aan babyspullen.?
“Het mag wel wat kosten, ja. Toen ik zelf in verwachting was, heb ik ook alles nieuw aangeschaft. Ouders willen vaak voor hun eerste kindje alles nieuw. Ze genieten op en top van hun aankopen.Wij genieten dan helemaal met het stel mee!”