Diana van der Hoek heeft een modern beroep. Zij ‘organiseert’ huizen. Dat wil zeggen dat zij opruimt, ze brengt het huis weer op orde, samen met de bewoner. Niet zozeer voor mensen die het huis totaal hebben laten onderkomen maar voor mensen zoals u en ik.
Is het zoiets als op tv ‘Hoe schoon is uw huis’?
Diana: Nee, op tv komt een soort vliegende brigade binnenstormen die alles opruimt en spullen uit kasten trekt en in dozen gooit. Die mensen zijn dan even heel erg opgelucht dat het er netjes uitziet. Daarna komt de paniek. Wåár zijn al mijn spullen? Mijn beroep bestaat er uit om voor iedereen zijn eigen logistiek te ontwikkelen, waarmee men zelf aan de slag kan en die bij hun past.”
Leg dat eens uit?
“Mensen nemen niet de tijd om uit te sorteren. Vroeger gebeurde dat geregeld tijdens de grote schoonmaak. Daar zat een systeem in om een keer per jaar elk kastje en hoekje onder handen te nemen. Stil te staan of dat nog ooit gebruikt ging worden, nodig was. Je zag ook wat je allemaal nog had. Door onze overvloed aan spullen zijn we dat overzicht vaak kwijt. ”
Wat te doen?
“Als je er last van krijgt, dus als je de spullen niet meer kunt vinden, veel tijd kwijt bent met het zoeken naar spullen, letterlijk te weinig ruimte in je huis hebt of het gevoel krijgt dat je niet meer lekker in je vel (huis) zit, onderneem dan actie. Doe er wat aan. Het is vaak zo dat mensen niet weten waar het aan ligt dat ze zich niet goed voelen, er zit ook psychische kant aan het verhaal.”
Wanneer is wat rommel niet meer gezellig?
“Wanneer het inderdaad een slechte invloed heeft op je leven. Bijvoorbeeld ontvangen mensen geen visite meer omdat ze zich schamen voor de rommel. Ik zie mensen letterlijk opbloeien als het huis opgeruimd is. Ongelofelijk! Het ontlokt mensen een diepe zucht met de uitroep:’Ik heb weer ruimte!’
Waar ben je nog meer inzetbaar?
“Ik help bij verhuizingen zodat dit zo snel en efficiënt mogelijk verloopt. Heel praktisch voor mensen met weinig tijd of voor mensen die daar fysiek niet toe in staat zijn. Daarnaast geeft ik adviezen bij het verkoopklaar maken van huizen. Voor rommelige plekken draag ik creatieve ideeën aan. Een opgeruimd huis verkoopt sneller.”
Hoe ga je te werk?
“ Bijvoorbeeld bij een boekenkast. Ik zou om te beginnen vragen of de kast voor jou logisch is ingedeeld. Kun je altijd alles vinden? Wat we dan meestal gaan doen is heel simpel sorteren. Samen! We halen de boekenkast leeg en proberen al gelijk te sorteren. We bepalen samen wat voor hem of haar logische thema’s zijn. Wil je het op hobby, op schrijver, op genre, op taal. Daar maken we een keuze in. Bij alle boeken die door onze handen gaan, stellen we de vraag: ‘Wil ik dit boek nog houden?’ Een boek kan ook emotionele waarde hebben. Daar beslissen we dan later over. Je hebt heel veel spullen in huis die je van iemand gekregen hebt, waar je een soort binding mee hebt. Om die reden bewaar je spullen. Dat is prima. Maar vraag je dan eens af of het wel in deze kast moet. Er is misschien wel een andere plek voor te bedenken. Je kunt ook een speciale ‘herinnerings’doos maken voor de spullen. Daarna bepaal je samen wat een handige plek is om deze doos op te bergen. Op die manier neem je een heel huis onderhanden. Er zijn mensen die met één sessie vooruit kunnen. Ze begrijpen het systeem en gaan verder met opruimen met hulp van vrienden en vriendinnen of kinderen. Anderen zeggen: ‘ik ken mezelf, ik weet gewoon nooit waar ik moet beginnen, ik wil jouw hulp’.”