• IEDER ZIJN VAK

Taxibedrijf

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Serdar Bayrak (26) had de moed om een eigen bedrijf te beginnen ondanks de economische omstandigheden. Zijn broer Ali is zijn hulp en toeverlaat. Zij runnen op dit moment het bedrijf samen.

Was een eigen taxibedrijf jouw droom?

Serdar: “Ja, ik had al vijf jaar geleden een eigen taxibedrijf willen beginnen. Wegens omstandigheden lukte dat toen niet. Achteraf gezien zou het veel beter zijn geweest om toen te starten gezien de concurrentie nu. Mijn bedrijf bestaat nu 15 maanden.”

Ali: “Ik vind dat wij als familie Serdar in het begin te weinig hebben gesteund. Toen ik klaar was met mijn studie Technische Bedrijfskunde wilde ik dat veranderen.”

In september 2010 ben ik hem gaan helpen. Daarvoor hield ik me al bezig met zijn administratie en belasting zaken. Wij geven 24-uurs-service en dat lukte hem alleen niet meer.”

Blijven jullie het bedrijf samen runnen?

Ali: “Wat ik heb geleerd tijdens mijn studie kan ik in dit bedrijf toepassen. Maar ik doe dit tijdelijk omdat een bedrijf in het begin heel veel aandacht nodig heeft. Op een gegeven moment gaat alles meer vanzelf en dan zal ik een stapje terug doen.. Ik denk dat ik wel de administratie blijf doen. In de toekomst zullen wij ons misschien bezighouden met ziekenvervoer en vervoer voor bedrijven.”

Wat is er nodig om een eigen bedrijf te runnen?

Serdar: “Ik heb veel steun van mijn ouders en broer. Het is essentieel dat je omgeving je steunt. Ik heb ouders, twee broers en twee zussen en ik woon nog thuis. Mijn opleiding is Handel op MBO-niveau.”

Hoe gaan de zaken?

Ali: “We hebben in december een tweede auto aangeschaft. In het weekend reden we met twee auto’s. Er waren ook lange ritten voor vaste klanten. Toen ben ik ook fulltime gaan rijden om aan de vraag te voldoen. Maar we hebben ook te maken met de arbeidstijden wet. We hebben inmiddels twee part-timers in dienst. Vanaf dat tijdstip zijn we werkgever geworden.”

Hoe zie jij de toekomst?

Serdar: Ik wil er voor zorgen dat mijn bedrijf blijft groeien. Een gezonde groei. Ik ben van plan om in diverse takken van vervoer actief te worden. Ik wil wel groeien maar ik hoef niet persé heel groot te worden.”

Wat is jullie visie?

Ali: “Wij willen kwaliteit leveren. Wij kiezen voor mooie, goed onderhouden auto’s met goede prijzen voor de ritten. Wij reken de minimale prijzen. Daarbij is voor ons ‘tijd’ een belangrijk onderdeel van onze visie. Wij komen altijd op tijd. Wij houden ons aan onze afspraken met de klanten. Daarbij gedragen wij ons netjes en beleeft en heel spontaan. Wij krijgen geregeld complimenten daarover. Wij denken op lange termijn. Tevreden klanten komen terug.”

Serdar: “Wij laten lange ritten niet voorgaan op korte ritten. De klant die aan de beurt is, die rijden wij. Als dat een korte rit is, is dat ook prima. Deze klant komt terug en dat is lange termijn denken. Tot nu toe hebben we nog geen klachten gehad.”

Wat maakt dit beroep leuk?

Serdar: “Mijn beroep bestaat uit heel verschillende kanten. Maar het omgaan met allerlei verschillende mensen maakt het rijden extra interessant. Ik heb bijna altijd leuke gesprekken met mijn passagiers.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906