• IEDER ZIJN VAK

Tekendocente

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Hélen Brouns (48) heeft twee opvallende kwaliteiten: ze is een gepassioneerde docente en ze is kunstenares. Ze heeft het van geen vreemde. Het lesgeven zit in haar genen, haar vader was een bevlogen docent. Vandaar dat zij een tekenschool heeft met een duidelijk lesprogramma.

Vertel iets over je achtergrond?

Hélen: “Ik ben in Heel geboren en ik woon al vanaf mijn vierentwintigste jaar in Roermond. In 1986 ben ik op de Minderbroederssingel een tekenschool begonnen. Dat was nadat ik de Leraren opleiding tekenen (verbonden aan de Kunstacademie Maastricht) met succes had afgerond. Vanwege mijn pijnlijke rug kon ikzelf niet schilderen. Dat was de eigenlijke rede dat ik een tekenschool begonnen ben. Op de singel had ik de beschikking over een groot atelier en dat was een mooie locatie voor mijn school. Er kwam een artikel in een huis aan huis blad en vanuit het niets had ik ineens een hoop leerlingen.”

Wat gebeurde na deze vliegende start?

“In die tijd bestond er alleen nog de Vrije Academie Roermond en ik met mijn privé schooltje. Ik gaf twee dagen per week drie dagdelen les. s’Avonds aan veelal jongeren en overdag aan mensen van alle leeftijden. Daarnaast gaf ik tekenles aan een middelbare school in Weert. Ik heb een keer een advertentie in De Trompetter gezet met mijn aanbod. Toen volgde een hausse van aanmeldingen..Er was ogenschijnlijk behoefte aan iets nieuws. Toen heb ik gekozen om met les geven op de middelbare school te stoppen, en voor eigen ondernemerschap te kiezen. Een grote stap voor mij.”

Hoe ging het verder?

“Ik heb tot 1991 mijn tekenschool aan de Minderbroederssingel gehad. We waren er al snel met meerdere docenten aan de slag. Naast tekenen en schilderen werd er ook kunstgeschiedenis gegeven. De tekenschool kreeg aan de minderbroederssingel een abrupt einde omdat mijn relatie over was. Het huis en dus ook mijn atelier werd verkocht. Ik wilde mijn leerlingen toch een goede locatie bieden en kwam in Linne terecht.”

Haakten leerlingen toen af?

“Zegge en schrijve één leerling. Alle anderen verhuisden mee. Onder de naam Atelier Tekenschool Linne zette ik de tekenschool voort. Het pand was geweldig! Het was er voor gebouwd. Toen in 2005 de eigenaar van het pand overleed, ben ik op een hoogtepunt.gestopt. Ik vond dat er even plaats moest zijn voor mijn gezin, en voor iets nieuws. In die periode heb ik samen met een collega het bedrijfje “Met Kleur” opgezet. Hierin geven wij creatieve teambuildingssessies bij bedrijven.. Dat doe ik nog steeds. Omdat ik het lesgeven echt ging missen ben ik na een pauze van drie jaar in mijn eigen atelier, in de wijk “kapel in het zand” opnieuw gestart.met ‘t geven van teken-schilderlessen. Mijn kinderen zijn inmiddels ook al wat ouder,waardoor ik wat meer ruimte krijg.

Waar en hoe geef je nu les?

“In mijn eigen atelier aan de Petrus Polliusstraat. Dit is een voormalig groene kruisgebouw. Ik heb daar een nieuwe begeleiding opgezet aangepast aan het gebouw, waar de leerlingen in afzonderlijke kleinere ateliers werken. Alle ervaring uit het verleden, samen met het intieme gebouw, zorgen voor een bijzonder sfeertje. Het is voor mij een nieuwe uitdaging Leerlingen krijgen op verschillende niveau’s les. Ik ben degene die structuur aanbied in de chaos. Ik geef de stappen aan waarvan ik vind dat deze nodig zijn om te kunnen groeien. Daarbij speelt het experimenteren een grote rol. Bij experimenteren lukt natuurlijk niet meteen alles. Dat proces heeft ‘n goede ondersteuning nodig!

Is groei belangrijk?

“Ik kijk wat de individuele leerling aan kan en hoe ik dit kan aanreiken.. Dat lukt met mijn programma heel aardig. Wat er bij is gekomen is dat ik een opleiding NLP heb gedaan. Deze structuren pas ik toe in mijn lesprogramma’s. NLP geeft mij duidelijke handvaten om de leerling verder te kunnen helpen. Vooral bij een een experimentele programma’s wil me deze communicatietraining wel eens goed van pas komen. De leerling leert goed naar zichzelf te kijken, om zijn of haar werkstuk zo goed en sterk mogelijk te maken.

Het blijft immers spannend ,voor iedereen, om steeds sprongen vooruit te maken.... “

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906