• MIJN CLUB

Ankertje-Kompas-De Bloesem

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Peter van Cruchten (60) leerkracht en Janna van Maanen leerling bij Ankertje-Kompas-De Bloesem zijn het over een ding helemaal eens, tuinieren in de moes- en bloementuin van school is heel leuk.

Peter: “Toen ik in 1975 ging werken als leerkracht op deze school was er een grasveld waar nu de moestuin is. Ik ben een zoon van een tuinder en ik kon dat gras zo niet laten. Maar na zo’n 10 jaren was het over. Een jaar of acht geleden merkte ik dat mijn leerlingen niet wisten waar en hoe groenten en fruit groeiden. Ze dachten dat de supermarkt ze uit het magazijn haalde. Verder dachten ze niet. Toen wilde ik daar weer iets aan doen. Ik kreeg groen licht van de toenmalige directeur en mocht een moes- en bloementuin aanleggen met de kinderen. Binnen korte tijd was er vier are gereed. Iedere woensdag werk ik met kinderen in de tuin.”

Janna: “Wij hebben thuis bramen en frambozen in de tuin. Mijn vader is bioloog, dus ik wist er al een beetje van. Ik vind het werk leuk, omspitten, tomaten plukken en werken met de riek, onkruid weghalen. Soms twijfel ik wel of het onkruid is of niet. De oogst wordt onder de kinderen verdeeld. Meestal help ik mama met het klaarmaken. Zoals courgettesoep maken. Papa maakt van de rode pepers sambal. Je moet wel geduld hebben voordat alles zover is om geplukt te worden.”

Peter: “Op een gegeven moment ging ik nog drie volle dagen werken met kleine groepjes kinderen. Ik krijg ook geld om zaaigoed te kopen voor de tuin. De compost maken we zelf. Onder het werken bespreken we ook wat theorie. Ik merk dat de kinderen veel nieuwe woorden en begrippen leren. Heel goed voor de taalontwikkeling! Een kind van de schakelklas had daar ineens een heel verhaal paraat over de boer, de hark, de riek en de cultivator! Sommige kinderen zijn heel handig met gereedschap. Ze hebben tussen de struiken een “bospad” aangelegd . 

Janna: “We hebben in de tuin aardbeien, bessen, druiven, vijgen, courgettes, aardappels, uien, verschillende soorten sla, paprika’s, pepertjes, venkel, tomaten, bietjes, pastinaak. Maar ook bloemen: dahlia’s, goudsbloemen, afrikaantjes, chrysanten. Dit jaar is de oogst mislukt van de pastinaken en de bietjes. Het is te droog geweest.”

Peter: “Kinderen die het leuk vinden doen mee. We zijn begonnen met zes kinderen en nu komen er al steeds vijftien. Er bestaat meer dan taal en rekenen. Ik hoop dat dit project nog lang doorgaat.”

Janna: “Wat ik nog wil vertellen is dat als we in de tuin werken de vlag wappert. We krijgen ranja met een koekje en we eindigen meestal met een balspel. Er woont een egel onder de takkenhoop. Mijn zusje Wieke van groep drie komt ook al mee werken.

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906