• GOED DOEL

Sensoor Telehulpverlening Limburg

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Annet Schreurs (57) is de directeur van deze stichting die zonder vrijwilligers niet zou bestaan. Ooit begonnen als vrijwilliger is zij nu verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van Sensoor.

Wat doet Sensoor?

Annet: “Sensoor biedt een luisterend oor aan mensen die daar behoefte aan hebben. De vrijwilligers zijn telefonisch, via e-mail en chat 24 uur per dag bereikbaar. Zij bieden hulp en ondersteuning en een gesprek van mens tot mens. De hulpvragers mogen anoniem blijven en de vrijwilligers blijven altijd anoniem. “

Is Sensoor ook actief in Roermond?

“Wij openen een steunpunt in Roermond en zijn op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Deze mensen draaien een deel van hun diensten vanuit Roermond en de rest in ons kantoor in Venlo. Daar horen ook nachtdiensten bij omdat wij 24 uur per dag bereikbaar zijn.”

Welke problemen komen veel voor?

“Het grootste deel van de mensen die ons bellen zijn eenzaam. Zij hebben behoefte aan een gesprek. Maar er zijn soms ook mensen die aan zelfdoding denken. Er komen opvoedproblemen, relatieproblemen, problemen op het werk aan de orde en verder alles wat je maar kunt bedenken. Wij nemen alle hulpvragen serieus en hebben geen vooroordelen.”

Wie kan vrijwilliger worden?

“In principe iedereen die 18 jaar of ouder is. In de praktijk zijn onze vrijwilligers iets ouder dan 18 jaar en hebben vaak veel levenservaring. Alle aspirant-vrijwilligers volgen een basisopleiding van drie maanden voordat zij daadwerkelijk aan het werk kunnen. In die periode wordt ook duidelijk of het voor de vrijwilliger een goede keus is. Er worden steeds opleidingen en cursussen aangeboden om de deskundigheid te bevorderen. Alle vrijwilligers ontvangen een reisvergoeding en zijn bij ons verzekerd. Onze vrijwilligers draaien per vier weken vier diensten waarvan 1 nachtdienst. Dat gebeurt natuurlijk in overleg afhankelijk van de tijd die de vrijwilliger kan en wil besteden.”

Vertel iets over de trainingen?

“Omdat ‘hulp op afstand’ toch bijzondere vaardigheden vereist zijn de trainingen echt nodig. Non-verbale signalen ontbreken en daarom is het vaak nodig om de vraag achter de vraag duidelijk te krijgen. Wij reiken handvaten aan om de vraag goed te interpreteren en helder te communiceren met de hulpvrager op afstand. De trainingen worden verzorgd door ervaren begeleiders en thema’s kunnen in onderling overleg aan de orde komen.”

Welke zijn de voordelen van dit type hulp?

“De hulp die wij bieden is heel laagdrempelig: de hulpvrager mag anoniem blijven als hij of zij dat wenst. Vaak is Sensoor de eerste stap die gezet wordt om hulp te zoeken. Soms is een vertrouwelijk gesprek al voldoende om verder te kunnen. Zo nodig verwijzen wij naar organisaties die de juiste , adequate hulp kunnen verlenen. Sensoor werkt onder anderen samen met Bureau Jeugdzorg Limburg, Wel.kom, de Kindertelefoon en het Blijf van mijn Lijf Huis in Heerlen. Van de andere kant kunnen politie en huisartsenposten een hulpvraag direct naar ons doorschakelen.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906