• GOED DOEL

Isabella Groot

Ik vind het leuk om bij mensen thuis te komen.
ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Isabella Groot (49) vindt dat ze tijd over heeft om dit vrijwilligerswerk te doen. Gemiddeld vier uur per week is zij bezig met een hulpvrager aan de juiste vrijwilliger te koppelen. Dat is een kwestie van aanvoelen. Soms zijn er vrijwilligers tijdelijk zonder taak en hulpvragers tijdelijk zonder vrijwilliger. De mensen moeten wel bij elkaar passen.

Wat doet het Groene Kruis Vrijwilligerszorg?

Isabella: “Contactpersonen zoals ikzelf, bemiddelen tussen een hulpvrager en de vrijwilliger. Ik ben ook vrijwilliger en ik ga bij hulpvragers op bezoek om hun hulpvraag te bespreken. Daarnaast ga ik bij vrijwilligers op bezoek om helder te krijgen wat zij aanbieden aan zorg. Daarna probeer ik de juiste mensen bij elkaar te brengen.”

Hoe ben je contactpersoon geworden?

“Om te beginnen heb ik een gesprek gehad met de toenmalige coördinator en een manager. Daarna heb ik een tijd meegelopen met een contactpersoon om inzicht in dit werk te krijgen. Op die manier kreeg ik een idee wat er allemaal bij komt kijken. Ik doe dit nu al twee jaar met heel veel plezier. Het is een uitdaging om twee mensen te koppelen waarvan ik denk dat ze bij elkaar passen.”

Aan welke hulpvragen moeten we denken?

“Dat kan een wandelingetje zijn of gewoon samen koffiedrinken met een praatje. Soms zijn het mensen die eenzaam zijn of langdurig ziek. Zij hebben behoefte aan gezelschap. De reden kan ook zijn om de partner te ontlasten bij mensen met dementie. Maar ook een terrasje pikken of samen naar de bioscoop of winkelen is mogelijk. Dus we zijn er voor kleine uitstapjes. Een enkele keer iemand naar het ziekenhuis begeleiden of in de trein helpen die daar moeite mee heeft, komt ook voor. Wij hebben enkele slechtzienden in het bestand en de vrijwilligers verkennen bijvoorbeeld samen met de hulpvrager de buurt.”

Waar zijn jullie niet voor?

“Toevallig kreeg ik vandaag een vraag voor een oppas voor een hele dag als de partner niet thuis was. Dat is niet de bedoeling. Maar een of twee uurtjes in de week zou wel mogelijk zijn. We zijn geen vervanging voor de Thuiszorg. Sommige hulpvragers vragen teveel. Ze willen naar Ikea in Heerlen, daarna naar de bioscoop en daarna uit eten. Het is ook niet de bedoeling om werkzaamheden in huis te verrichten. Onze vrijwilligers zijn geen vrienden of vriendinnen. Ik sluit niet uit dat het wel een vriend(in) kan worden. Maar dat is niet ons streven. Een bepaalde afstand tussen vrijwilliger en hulpverlener is meestal prettig voor beide partijen.”

Waar moet een vrijwilliger aan beantwoorden?

“Vrijwilligers moeten tijd over hebben en het leuk vinden om samen met iemand iets leuks te doen. Ik begeleid ongeveer dertig vrijwilligers in Roermond, mannen en vrouwen en van alle leeftijden. De vrijwilliger bepaalt hoeveel tijd hij of zij beschikbaar heeft. Maasgouw en Roerdalen hebben een eigen groep vrijwilligers en contactpersonen.”

Welke begeleiding krijgt een vrijwilliger?

“Er worden korte cursussen van een dagdeel aangeboden over diverse onderwerpen zoals het omgaan met blinden en slechtzienden, dementie enz. Als een vrijwilliger vragen heeft kunnen ze bij mij terecht. Ik kan weer terecht met mijn vragen bij een professionele hulpverlener. Ik merk dat ‘Het Groene Kruis’ een naam is waar mensen vertrouwen in hebben.”

Heeft u een zorgvraag of wilt u vrijwilliger worden dan kunt u zich aanmelden bij de klantenservice Zorggroep: 0800-61080061, e-mail: yvonne.dijk@dezorggroep.nl.

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906