• GOED DOEL

Spinning

ARTIKEL DELEN OP SOCIALE MEDIA

Ronny Sillen (46) vindt het een heerlijk gevoel om helemaal kapot te zijn na een les spinning. Zij stelt zelf CD’s met muziek samen waarop ze spinningles geeft. Deze muziek is heel belangrijk omdat dit de motor vormt waarop de les loopt. Ze doet dit puur voor haar plezier en de gezondheid van haar en haar medesporters.

Vertel eerst iets over jezelf”

“Dertien jaar geleden ben ik voor het eerst begonnen met spinning lessen te gaan volgen. Ik ging al jaren naar een fitnesscentrum, toen ik eens een les zag wist ik meteen dat ik dit wilde gaan doen.”

Wat is spinning?

“Je zit op een fiets en de instructeur heeft geweldige muziek en hij probeert om met behulp van deze muziek de sporters zover te brengen dat ze binnen drie kwartier alles geven wat ze in zich hebben. Na de les ben je helemaal aan de hek! De bedoeling is om je helemaal ‘leeg’ te fietsen.”

Hoe belangrijk is de instructeur?

“Ik heb altijd instructeurs gehad waar ik een voorbeeld aan nam. De reden is dat de muziek mij aansprak en de manier van lesgeven. Eigenlijk denk ik al heel lang dat ik het ook zou kunnen om les te geven. Maar ik deed er alleen niets mee. Ik werd wel eens gevraagd om les te geven maar daar zag ik dan toch maar vanaf. Vorig jaar werd weer eens een balletje opgegooid en gevraagd of het iets voor mij was om les te geven. Daar heb ik over nagedacht en de knoop doorgehakt en gezegd dat ik het wilde proberen.”

Wat moest je daarvoor doen?

“Ik moest een les maken en dat houdt in dat ik zelf muziek erbij moest zoeken, zelf de geografie er bij maken en dat plan zou ik dan aan Remco, een instructeur, geven om zijn mening er over te vragen. Hij zou dan verbeterpunten aangeven. Hij heeft mijn CD gebruikt in een les. Dat vond ik helemaal kicken! Ik vond het een hele eer. Ik was bij de les en zag dat de sporters het fijn vonden en dat ze goed moe werden. Enkele weken later verzocht hij mij om les te geven, aan mijn eigen groep waarmee ik altijd spinning deed. Ineens gaf ik de toon aan...”

Hoe stond het met de zenuwen?

“Daar had ik eigenlijk geen tijd voor. Ik besloot pas vlak van tevoren om de les te geven en ik had dus geen tijd voor slapeloze nachten. Tijdens het eerste muzieknummer was ik zenuwachtig en daarna voelde ik gewoon dat het goed ging. Ik had alles goed voorbereid. Ik vergeet nooit het applaus dat ik kreeg na afloop!”

Hoe ging het verder?

“Ik mocht een vast uur les gaan geven. Ik geef graag ’s avonds les. Meestal zijn deze sporters jonger en dat wil zeggen dat ik echt mijn soort muziek kan gebruiken. Dat is trance-muziek van Armin van Buuren. Dat is echt mijn ding. Maar ik doe ook altijd wat oudere muziek er tussen omdat mensen dat prettig vinden. Ik geef ook een uur ’s morgens les, een iets oudere groep maar ook heel leuk.”

Hoe geef je verder het tempo aan?

“De mensen gaan staan, weer zitten enz. Dat geef ik allemaal aan. Ik ben heel lang bezig met de juiste muziek CD samen te stellen zodat het een mooie mix is. Ik zoek eerst alle muziek uit achter mijn computer. Daarna schuif ik met de muziek tot het een goed geheel is. Ik heb van tevoren al een plan in mijn hoofd wat ik ga doen tijdens de les. Soms alleen maar ‘klimmen’ of vlak fietsen afgewisseld met klimmen en een versnelling hoger of lager. Er moet gewoon heel veel power en afwisseling in een les zitten.”

VOLG ROERMONDENAAR.NL
WIE WOONDE WAAR IN ROERMOND 1937
TAALGEBRUIK EN CULTUUR IN ROERMOND

Lotte onderzoekt het taalgebruik in Roermond. Ze kijkt daarbij naar verschillende talen en hoe deze door de vele verschillende inwoners van Roermond gebruikt worden in het dagelijkse leven.

Lees verder

TELEFOONGIDS VAN ROERMOND UIT 1906